Іванівська сільська рада

Чернігівського району Чернігівської області

ФОНД СОЦІАЛЬНОГО СТРАХУВАННЯ УКРАЇНИ інформує

Дата: 29.10.2021 09:34
Кількість переглядів: 358

 

Середній розмір лікарняних зріс на 13,7% за підсумками ІІІ кварталів

За підсумками трьох кварталів 2021 року середньоденний розмір допомог від Фонду соціального страхування України за лікарняними листками зріс на 13,7% порівняно з тим же періодом 2020 року і склав 370,48 грн у середньому по країні.

Допомога по тимчасовій втраті працездатності фінансується Фондом соціального страхування України з метою компенсації застрахованим особам втраченого за час лікування, догляду за хворими дітьми або самоізоляції від COVID-19 заробітку. Її розмір залежить від середнього доходу працівника та тривалості його страхового стажу: від 50% середньої зарплати (стаж до 3 років) і до 100% (стаж – понад 8 років), а в разі самоізоляції – 50% доходу незалежно від тривалості стажу (однак у розмірі 100% доходу для медичних працівників).

У розрізі регіонів середньоденний розмір допомоги по тимчасовій втраті працездатності коливається від 302,1 грн на Чернігівщині і до 457,7 грн у Києві.

Також один з найменших розмірів середньоденної допомоги за лікарняними в Волинській (306,4 грн), Житомирській (306,6 грн), Сумській (308,5 грн) і Тернопільській (312,8 грн) областях. Один з найвищих – у Миколаївській (404,8 грн), Запорізькій (401,3 грн) і Донецькій (398,4 грн) областях.

Нагадаємо, у зв’язку із пандемією видатки Фонду суттєво зросли, що призвело до непокриття потреби у видатках доходами від частки ЄСВ, з якої складається бюджет ФССУ. Так, за підсумками вересня 2021 року на рахунок Фонду соціального страхування України надійшло 2,594 мільярда гривень частки ЄСВ. Потреба у видатках на допомоги і страхові виплати (без врахування адмінвидатків) за цей же період склала 4,789 млрд гривень, враховуючи заборгованість з фінансування лікарняних, декретних і допомог на поховання, що накопичилась на початок місяця. Перевищення потреби у видатках над фактичними доходами від частки ЄСВ склало 2,2 мільярда гривень.

 

Завчасно перевірити персональні дані і слідкувати за інформацією на офіційних ресурсах – фахівці ФССУ відповіли на поширені запитання по е-лікарняним

З початку впровадження е-лікарняних було створено вже 2,5 мільйона медичних висновків, а правила роботи з електронними листками непрацездатності унормували. Роз’яснення щодо більшості нюансів, які виникають при роботі з е-лікарняними, уже доступні на офіційних ресурсах Міністерства соціальної політики, Міністерства охорони здоров’я, Фонду соціального страхування України, Пенсійного фонду України та ін.:

? Що робити працівнику, якому відкрили е-лікарняний: https://www.facebook.com/SocialFundUA/posts/4227927584002422

? Які особливості призначення допомоги від ФССУ за е-лікарняними по вагітності та пологах: https://www.facebook.com/SocialFundUA/posts/4265318866929960

? Як роботодавцю оформити заяву-розрахунок за е-лікарняним: https://www.facebook.com/SocialFundUA/posts/4283713588423821

А нововведення і додаткові роз’яснення публікуються на офіційних ресурсах: http://www.fssu.gov.ua, www.facebook.com/SocialFundUA і https://t.me/socialfund. Крім того, фахівці Фонду соціального страхування України проводять семінари, онлайн-зустрічі і надають консультації.

Так, сьогодні, 26 жовтня, відбулась зустріч із членами Американської торгівельної палати з теми впровадження електронних лікарняних. Від ФССУ участь у заході взяли заступниця директора ВД ФССУ Владислава Хижняк, начальниця управління страхових виплат і матеріального забезпечення Світлана Зарубіна, заступниця начальника управління – начальниця відділу матеріального забезпечення Анна Харченко, а також заступниця начальника управління – начальниця відділу медичної експертизи Марина Біляєва.

Представники Фонду соціального страхування України надали актуальні рекомендації по роботі з електронними лікарняними і відповіли на запитання учасників. Наводимо окремі з них:

Щодо помилок при формуванні е-лікарняних

Електронні листки непрацездатності формуються на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність для тих пацієнтів, яких було ідентифіковано як застрахованих осіб. Однак бувають випадки, коли е-лікарняний не створюється – найчастіше це пов’язано із помилками в персональних даних. Інформація щодо пацієнта вноситься у медичний висновок автоматично і співпадає з даними, зазначеними у декларації із сімейним лікарем. Якщо персональні дані пацієнта, зазначені у декларації, не співпадуть із даними у реєстрі застрахованих осіб – е-лікарняний не створиться.

Часто такі помилки пов’язані із застарілою інформацію, яка не була вчасно оновлена застрахованими особами та їх роботодавцями (наприклад, при зміні прізвища), а також різними варіантами написання ПІБ (наприклад, Наталя і Наталія).

Тож працівникам важливо слідкувати за актуальністю своїх персональних даних і завчасно перевіряти правильність внесеної інформації. Про всі зміни потрібно оперативно повідомляти лікаря і роботодавця.

Щодо оплати е-лікарняних працівникам, які продовжували роботу

Сьогодні у разі створення медичного висновку електронний лікарняний сформується за замовчуванням. Тож у окремих випадках працівники, для яких було створено е-лікарняний, можуть продовжувати роботу. Так відбувається, наприклад, коли працівник відвідав лікаря для консультації або проведення діагностики, однак фактично не втратив працездатність. За такими е-лікарняними допомога по тимчасовій втраті працездатності не призначається, адже працівник продовжував роботу і не втрачав заробіток за цей період.

Щодо перетинання періодів тимчасової непрацездатності в різних е-лікарняних

Період непрацездатності працівника визначається в медичному висновку та відображається в е-лікарняному. Однак, якщо до електронної системи охорони здоров’я надходить інший медичний висновок, і періоди непрацездатності перетинаються, тривалість е-лікарняних може бути скорочена.

Є три найчастіші причини скорочення:

1) коли новий медвисновок створено в межах одного випадку непрацездатності;

2) коли новий медвисновок не пов’язаний із попереднім, але засвідчує непрацездатність в межах тієї ж категорії;

3) і коли новий медичний висновок засвідчує початок іншого страхового випадку з іншої категорії причин непрацездатності.

Детальніше про правила скорочення і їх принципи: https://www.facebook.com/SocialFundUA/posts/4231322850329562

Щодо функціонування паперових лікарняних

З першого жовтня усі заклади охорони здоров’я перейшли на створення медичних висновків замість видачі паперових лікарняних. Однак існують чотири виключення, у разі яких пацієнту видадуть паперовий листок непрацездатності:

? це продовження лікарняних, які було видано на папері до 01.10.2021;

? технічні помилки, які призвели до неможливості формування е-лікарняного, та які не було усунуто упродовж 7 днів;

? помилки при створенні медичного висновку та спливу строку (7 днів), протягом якого лікар мав можливість внести зміни;

? а також у разі всиновлення новонародженої дитини.

Щодо затримок в оплаті е-лікарняних

У зв’язку із зростанням кількості лікарняних листків (як паперових, так і електронних), які передаються до Фонду на оплату, а також через системне зменшення упродовж декількох років відсотку частки ЄСВ, яка направляється до бюджету ФССУ (загалом майже на 5%, що у грошовому еквіваленті розрахунково дорівнює близько 16 млрд грн недоотриманих коштів), сьогодні наявні затримки у фінансуванні матеріального забезпечення.

Потреба у видатках перевищує доходи від частки ЄСВ упродовж усього 2021 року та корелює із зростанням сум допомог за лікарняними листками, виданими, у тому числі в разі лікування від COVID-19. Наприклад, за підсумками вересня перевищення потреби у видатках на виплати і медико-соціальні послуги над фактичними доходами від частки ЄСВ, з якої складається бюджет Фонду, склало 2,2 мільярда гривень.

Дата фінансування допомог за лікарняними листками залежить від дати подання роботодавцем заяви-розрахунку. Слідкувати за станом фінансування можна у телеграм-каналі ФССУ: https://t.me/socialfund

Детальніше: https://www.facebook.com/SocialFundUA/posts/4246113815517132

 

 

Як роботодавцю оформити заяву-розрахунок за е-лікарняним?

Лікарняні і декретні допомоги фінансуються Фондом соціального страхування України у хронологічному порядку – залежно від дати отримання заяви-розрахунку від роботодавця. Тож і для паперових, і для електронних лікарняних саме дата подання заяви визначає отримання матеріального забезпечення. Слідкувати за станом виплат можна у телеграм-каналі ФССУ: https://t.me/socialfund, а нижче наводимо основні правила оформлення заяв-розрахунків.

Особливості оформлення заяви-розрахунку за е-лікарняними

? Починати призначення працівнику матеріального забезпечення і оформлення заяви-розрахунку можна з дати видачі е-лікарняного. Датою видачі для електронних листків непрацездатності вважається восьмий день після дати закриття, яка зазначена в документі. А для е-лікарняних по вагітності та пологах – восьмий день після дати відкриття.

Наприклад, е-лікарняний, створений 25 жовтня строком на 10 днів, має дату закриття 03.11.2021 та буде вважатись виданим (стане готовим до сплати) з 11.11.2021.

???? Це визначено наказом МОЗ від 17.06.2021 № 1234 (в редакції наказу МОЗ від 28.09.2021 № 2086).

? Однак часто лікарняні по вагітності та пологах не змінюють свій статус на «готовий до сплати» попри настання дати видачі, а е-лікарняні по хворобі стають «готовими до сплати» зарано – у таких випадках потрібно орієнтуватись на дати, а допомогу по вагітності та пологах можна призначити по е-лікарняному зі статусом «закритий». Ці технічні неточності поступово врегулюють.

? Для оформлення і подання до Фонду заяви-розрахунку відведено не більше 5 робочих днів з дати прийняття комісією із соціального страхування підприємства рішення про призначення допомоги.

? Форма заяви-розрахунку, яку необхідно заповнити для отримання коштів від ФССУ, не змінилась і тотожна для паперових і електронних лікарняних.

???? Вона визначена у Порядку фінансування страхувальників, затвердженому постановою правління ФССУ від 19.07.2018 № 12:

http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/958546

? Однак у е-лікарняному відсутня серія та відрізняються причини непрацездатності, тож заповнення заяви-розрахунку за такими лікарняними має особливості. У зв’язку із цим не можна поєднувати листки непрацездатності різних видів – за паперовими і е-лікарняними мають бути подані дві окремі заяви-розрахунки.

? Зверніть увагу, хоча форми заяв-розрахунків однакові для всіх лікарняних, більшість клієнтських спеціалізованих програмних забезпечень для електронного документообігу пропонують окремі форми заяв для паперових і електронних листків непрацездатності.

 

Формування заяви-розрахунку за е-лікарняним:

? перші шість колонок заповнюються без змін, а поле «Серія» необхідно залишити порожнім;

? у полі «Номер» вказується номер електронного лікарняного – він складається з 19 знаків і генерується у форматі ХХХХХХ-ХХХХХХХХХХ-Х (де ХХХХХХ – номер випадку непрацездатності, ХХХХХХХХХХ – порядковий номер листка непрацездатності, Х – номер версії);

? у наступному полі потрібно вказати, є е-лікарняний первинним або продовженням (1 або 2 відповідно). Визначити це допоможе унікальний номер випадку непрацездатності. Йому відповідають перші шість цифр номеру е-лікарняного – вони співпадатимуть для всіх лікарняних, сформованих у межах одного страхового випадку;

? у десятій колонці вказується оновлений код причини непрацездатності – він відрізняється від визначених для паперових лікарняних. Так, в е-лікарняних причини непрацездатності бувають:

«1 - Тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, що не пов’язані з нещасним випадком на виробництві»

«2 - Вагітність і пологи»

«3 - Необхідність догляду за хворою дитиною»

«4 - Необхідність догляду за хворим членом сім’ї»

«5 - Необхідність догляду за дитиною віком до трьох років або дитиною з інвалідністю віком до 18 років у разі хвороби матері або іншої особи, яка доглядає за такою дитиною»

«6 - Карантин, встановлений відповідно до законодавства»

«7 - Протезування з поміщенням у стаціонар протезно-ортопедичного підприємства»

«8 - Перебування у відділенні санаторно-курортного закладу»

«9 - Тимчасове переведення застрахованої особи відповідно до медичного висновку на легшу, нижчеоплачувану роботу» (може бути із позначкою про зв’язок випадку тимчасової непрацездатності з професійною діяльністю пацієнта)

«10 - Перебування в самоізоляції, обсервації під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-СoV-2».

Також у разі наявності в медичному висновку відмітки про зв’язок випадку тимчасової непрацездатності з професійною діяльністю пацієнта, причина непрацездатності за кодом 1 після завершення відповідного розслідування може бути змінена Фондом на підставі актів розслідування нещасного випадку або професійного захворювання на причини:

«11 - Тимчасова непрацездатність внаслідок професійного захворювання»

«12 - Тимчасова непрацездатність внаслідок нещасного випадку на виробництві»;

? решта колонок заповнюються, як і раніше.

???? Детальніше про загальні правила заповнення лицьового та зворотного боків заяви-розрахунку: http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/960180

Подання заяви-розрахунку

? Процедура подання заяв-розрахунків за паперовими і е-лікарняними не відрізняється.

? Документ можна подати онлайн за допомогою клієнтського спеціалізованого програмного забезпечення або на паперових носіях.

? Однак зверніть увагу, що заяву-розрахунок не можна подати через відповідний інтерфейс в електронному кабінеті страхувальника на порталі електронних послуг Пенсійного фонду України – наразі він не має функціональної реалізації, а подані через нього заяви-розрахунки не передаються до органів Фонду соціального страхування України!

???? Як подати заяву-розрахунок за е-лікарняними: https://www.facebook.com/SocialFundUA/posts/4117143828414132

 

 

Пресслужба виконавчої дирекції
Фонду соціального страхування України


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Результати опитування

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь